Gisteravond naar de uitvoering Anatevka geweest, waar onder andere Jong Nederland en het Astens Gemengd Koor Puur Sangh aan deelnamen. Mij was kort voor de voorstelling gevraagd om een groepsfoto te maken van het koor. Veel tijd om na te denken had ik niet. De tijd en de ruimte om op te stellen was beperkt.
Je stelt jezelf vragen. Welke lens? 17-40 4.0 L? Is die lichtsterk genoeg? Of 50mm, maar dan géén zoom en 1.4? Flits je wel of flits je niet? Is het bestaande licht voldoende? Hoe krijg ik iets van het decor op de foto? Mensen willen zichzelf toch herkennen. Dan toch maar dichterbij en minder overzicht. Ook tijdens de voorstelling heb ik enkele foto's gemaakt. Ik plaats alvast twee van de foto's die ik gemaakt heb. De andere foto's vinden jullie binnenkort onder 'links' bij Mathy Heijmans.
Het was een geweldige uitvoering! Het doet je iets als je ziet waar Asten toe in staat is. Het pakte me al vrij in het begin. Een echt moment van kippenvel. Het moment dat het toneel vol loopt met allemaal zingende mensen die er stuk voor stuk voor gaan. De muziek zwelt aan. Het licht klopt. De organisatie, het decor, de mensen, de kleding, de muziek... Fantastisch. Wat een binding, wat een samenwerking!
PS:
Het bleek maar weer eens dat het maken van foto's onder slechte lichtomstandigheden, je mag immers niet flitsen en je wilt toch een mooi plaatje maken, niet meevalt. Er is weinig licht. Het licht verandert voortdurend van kleur. Het opvallend licht verandert voortdurend en de spelers staan niet altijd in de lichtbundels. Achteraf selecteren dus.
1.: Scherp stellen
Door een meer te diafragmeren, krijg je meer scherptediepte. Als je de scherpte in het donker niet goed kunt vaststellen, is het slim om te diafragmeren. De DOF neemt toe, de kans op verkeerd scherpstellen neemt af. Als de afstand groot genoeg is en de lens op 'oneindig' kan staan is dat natuurlijk ook goed.
2.: Iso waarde instellen
Ook al kan de camera 3200 iso aan, probeer het ontstaan van ruis te voorkomen. Zorg dat de iso waarde zo laag blijft maar wel zodanig dat je uit de hand kunt blijfen fotograferen 1/40-1/60 seconde (bij een brandpuntsafstand van 50 mm).
3. Stel kleurtemperatuur in en of fotografeer in RAW
De verschillende kleuren kunstlicht (kleurtemperatuur) zijn een probleem. Je kunt er echter van uit gaan dat de lampen over het algemeen warm van kleur zijn. Stel de camera dan ook op
een warme kleur in, dat voorkomt achteraf extreme correcties. RAW bevat uiteraard alle informatie in het digitaal bestand die een kleurcorrectie achteraf goed mogelijk maakt. Het nadeel is de bewerking en de forse opslag (grote databestanden).
4. Meet spot of multi
Weet wat je meet en ben je vooral bewust van de grote meetverschillen die je krijgt als je de camera hoger of lager op het verlichte vlak richt. Spotmeting is perfect, tot ze de lampen wisselen of de speler onder de lamp uit komt.
http://www.musical.jnasten.nl./
http://www.puursangh.nl/
3 opmerkingen:
Geweldig mooi, leuke foto's. Zo krijg je al een indruk hoe het er voor het publiek uit zag. Mazzeltof.
Maria Vervoordeldonk
Geweldige foto's! Het geeft een prima beeld van de sfeer. Is er een mogelijkheid om deze foto's te downloaden voor mijn eigen fotoboek? Ik was Motel, de kleermaker in het stuk die ging trouwen. Nogmaals: kei schon.
groeten,
roland janssen
rehtakulevets@hotmail.com
Prachtige foto's, een mooi beeld van de hele uitvoering.
We krijgen hopenlijk nog wel te weten hoe we eventueel een aantal foto's kunnen bestellen.
Complimenten!!!
Chris Verborg en Elly van der Spek.
("veldwachter" en "de droom en gelukkig geen nachtemerrie werd"alias "shandel"
Een reactie posten