dinsdag 30 oktober 2007

Techniekavond Photoshop 22 november!



De techniek avond die we begin dit jaar mochten beleven door de inzet van Peter Maas, krijgt een vervolg. Noteer in je agenda maar 22 november als extra avond die je voor de fotokring reserveert.

Ik ga proberen om het ombouwen van mijn foto's naar zwart-wit in photoshop te laten zien. Ik heb het simpele idee om met de laptop en beamer in real time aan een aantal foto's te gaan prutsen, en op die manier een aantal methodes de revue te laten passeren die ik ken, en die ik gebruik. Verwacht niet dat ik alle wijsheid en kennis in huis heb. Dat zeker niet. Ik verwacht eerder dat ik nog wat tips van jullie mee krijg. Dat is namelijk ook de inzet vanaf het begin geweest. Beetje leren van elkaar, in de digitale fotografie wereld waar we allemaal nog eenoog zijn.

2 opmerkingen:

cees zei

Voor dit onderwerp weet/bezit ik een goed boek (Frans Barten)
Ook weet ik inmiddels dat je beste resultaten krijgt als je foto vanaf camera (RAW) in PS eerst op 16 bits inleest en vervolgens eerst basisbewerkingen (zoals retouche) toepast en dan pas omzetten in zwart/wit 8 bits.

PeterS zei

Is mijn bijbeltje Cees...
Onze collega's bij de fotokring ook al eens van proberen te overtuigen.
Met 16 bits inlezen heeft niet specifiek te maken met de kwaliteit van het zwart-wit beeld. Wel met de kwaliteit van het resultaat van geshop in het algemeen. Als je de helderheden na inlezen bijvoorbeeld beinvloedt via "niveaus" heb je geen last van verlies aan helderheidswaarden als je met 16 bits hebt ingelezen, en na de bewerking omzet naar 8.