woensdag 8 september 2010

vergelijking.

Vorige week -op de matig bezochte clubavond- bracht ik een foto mee die ietsje bewerkt is. De aanwezigen vroegen me om de originele foto ook te laten zien via dit blog. Hierbij dan. Over de foto; deze is gemaakt in de Efteling. Ik was samen met een foto- vriendin aan het experimenteren met erg hoge iso waarden. Omdat  mijn camera -Olympus E3- bekend staat om de vele ruis bij hogere iso waarden was dit een leuk experiment. Het origineel aan de linkerkant is op iso3600 gemaakt. In Lightroom heb ik de ruis wat teruggebracht en met penselen op plekken doorgedrukt en tegengehouden. Daarna in Photoshop het hoekje iets opgefleurt met een bloemetje.  Het was een dubbel experiment, wat blijft er van de foto over op iso3600 en wat kan Lightroom3 er dan nog van maken. Het resultaat viel niet tegen. Een leuk detail is dat in Lightroom ook de mogelijkheid is om ruis toe te voegen. Dit kan pas sinds versie 3. Wat doen we dan nog moeilijk over ruis....toch? De een wil het weg hebben, de ander wil meer ruis.
Klik op de foto om deze in het groot te bekijken.

Geen opmerkingen: